اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

فارس من

ذره‌بین فارس‌من| مرور مهم‌ترین مطالبات مردم از اهالی بهارستان؛ از شفافیت آرا تا ممنوعیت تراریخته

همزمان با آغاز مجلس یازدهم مطالبات فراوانی از نمایندگان در فارس من به‌ثبت رسید. ذره‌بین این هفته مرور آن‌ها است.

ذره‌بین فارس‌من| مرور مهم‌ترین مطالبات مردم از اهالی بهارستان؛ از شفافیت آرا تا ممنوعیت تراریخته

به گزارش خبرگزاری فارس؛ مجلس یازدهم چند ماهی است که فعالیت خود را آغاز کرده است مجلسی که اکثر نمایندگان آن با شعار احیای عدالت و شفافیت توانسته اند به کرسی‌های سبز بهارستان برسند. همین مسئله انتظارات مردم را از مجلس جوان یازدهم بالاتر برده است. در ذره‌بین این هفته به بررسی مطالبات پرامضای شما در فارس‌من از مجلس یازدهم می‌پردازیم؛


نخست|چالش شفافیت آرا 
مطالبه‌ی مردم برای شفافیت آرا از مجلس گذشته آغاز شد. مطالبه ای که در «فارس‌من» هم۲۰هزار امضا برای آن جمع شد اما در مجلس دهم به نتیجه نرسید تا این که نخستین و مهم ترین درخواست چالش برانگیز مردم از مجلس جدید شفافیت باشد.

 مجلس یازدهم برای به ثمر رسیدن شفافیت دست به کار شده است چندی قبل روح الله ایزدخواه نماینده مردم تهران، از تدوین طرح شفافیت آرای نمایندگان و انتشار مشروح مذاکرات کمیسیون‌ها با امضای ۱۷۰نفر از نمایندگان خبر داد.

 

هنوز زود است برای قضاوت در مورد خروجی طرح پیشنهادی مجلس یازدهم برای شفافیت آرای نمایندگان. امیدواریم این بار حقوق مردم بر منافع احزاب و اشخاص ترجیح داده شود و شاهد تصویب یک طرح جامع و کامل برای شفافیت آرا و فعالیت نمایندگان در مجلس باشیم.
 

دوم|کمیسیون جمعیت و خانواده 
بحران کاهش جمعیت و به تبع آن پیری نسل‌های آینده یکی از تهدید های جدی آینده کشور است. تهدیدی که رهبر انقلاب بارها در بیانات خود دستگاه‌های مختلف را برای برطرف کردنش مخاطب بایدها قرار داده است.

 مخاطبین «فارس‌من» معتقدند، «مجلس در حوزه خانواده و جمعیت کم کار است.» و همین کم‌کاری باعث شده است مسائل مهمی مانند قانون تسهیلات ازدواج، مشکلات بیمه ناباروری، معضلات زنان باردار شاغل و... به فراموشی سپرده شده است. 

 

مجلس یازدهم با تشکیل کمیسیون جمعیت و خانواده قرار است، مسائل مربوط به حوزه‌ی جمعیت را به صورت تخصصی پیگیری کند. تشکیل این کمیسیون یکی از مهم‌ترین اقدامات چند ماه گذشته‌مجلس از زمان تشکیلش هست.
 

سوم|طرحی برای پایان موبایل بازی در مجلس
استفاده از تلفن همراه همیشه پایه ثابت حواشی مجلس بوده است. در این حاشیه‌ها گاهی فیلم جلسه‌ی غیرعلنی مجلس توسط نماینده‌ای منتشر می‌شود و گاهی هم سلفی گرفتن نمایندگان با موگرینی می‌شود تیتر یک حواشی.

همین موضوع باعث شده است شما در «فارس‌من» از مجلس جدید درخواست «ممنوعیت استفاده نمایندگان مجلس از تلفن همراه در جلسات» را داشته باشید. درخواستی با ۱۱۰۰ امضا که ما پیگیر به ثمر رساندن آن از خود نمایندگان شدیم. حجت‌الاسلام سلیمی عضو هیأت رئیسه مجلس در گفت‌و‌گو با خبرنگار پارلمانی‌ما بیان داشت: «ما در زمینه ممنوعیت یا محدودیت استفاده از تلفن همراه در جلسات علنی و یا کمیسیون‌های تخصصی مجلس نیاز به اصلاح آیین‌نامه داریم.»
 

چهارم| درخواست پزشکانی که حقوقشان از کارگران هم کم‌تر است 
در «فارس‌من» یکی از درخواست‌های پر امضا از مجلس مربوط است به دانشجویان پزشکی. اینترن و رزیدنت‌هایی که در مراکز درمانی بیشترین فشار کاری را متحمل می‌شوند،اما کم‌ترین دریافتی را دارند. و بدتر آن‌که فعالیت‌هایشان در مراکز درمانی نیز جزو سابقه‌ی کاری آن‌ها حساب نمی‌شود.

در بخشی از سوژه‌ی ۲۳ هزار امضایی دانشجویان پزشکی آمده است:«در حالی که که تمام نقاط جهان، رزیدنت‌ها و اینترن‌ها به عنوان پزشک محسوب می‌شوند در کشور ما با برچسب دانشجو حقوق ایشان به کمک هزینه تحصیلی تقلیل پیدا کرده است وبا فعالیت حدوداً ۹۰ ساعت در هفته از حقوق قابل انتظار نیز برخوردار نیستند .»

 

این دانشجویان از مجلس یازدهم درخواست دارند با تصویب طرحی تحت عنوان «تبدیل کمک هزینه تحصیلی دانشجویان پزشکی به حقوق» از آن‌ها حمایت صورت گیرد.
خوشبختانه با اعلام دکتر سیما سادات لاری سخنگوی وزارت بهداشت قرار است حقوق رزیدنت‌های پزشکی از مهرماه ۵۰ درصد افزایش یابد. این افزایش برطرف کننده‌ی بخشی از مطالبات دانشجویان پزشکی است. برای به نتیجه رسیدن سایر مطالبات برحق پزشکی خبرنگاران فارس پیگیری‌های خود را از مجلس شورای اسلامی و وزارت بهداشت ادامه خواهند داد.
 

پنجم|تهدید سلامت کشور با وارادات محصولات تراریخته
درخواست‌های مردم از مجلس بسیار زیاد و متنوع است. مانند این سوژه با عنوان «مجلس واردات محصولات تراریخته‌ را ممنوع کند.» سالانه حدود ۱۰ میلیون تن محصولات دستکاری شده ژنتیکی یا تراریخته مانند سویا، ذرت، روغن نباتی و ...توسط واردکنندگان و به صورت رسمی به کشور ما وارد می‌شود. این واردات در حالی به راحتی رخ می‌دهد که ما تحت تحریم‌های شدید آمریکا حتی اقلام انسان دوستانه و حیاتی مانند دارو را هم نمی‌توانیم وارد کشور بکنیم.

برای اطلاع دقیق‌تر از این مسئله که آیا محصولات تراریخته می‌تواند سلامت جامعه‌ی ما را تهدید کند یا نه؟ سراغ  علی خان‌محمدی مدیرعامل مجمع ملی خبرگان کشاورزی رفتیم. خان محمدی در پاسخ به خبرنگار ما گفت، به سلامت محصولات تراریخته اطمینان ندارد و به همین دلیل مجلس باید طبق قانون اجازه واردات محصولات تراریخته را، ممنوع کند.


ششم|مجلس فکری به حال رتبه بندی عادلانه فرهنگیان کند
طرح‌ رتبه بندی فرهنگیان نزدیک به یک دهه می‌شود که مطرح است. اما بعد از گذشت این همه سال این طرح نتوانسته آن‌گونه که باید عدالت را برای فرهنگیان به اجرا درآورد. و هر بار که این طرح با اصلاحیه‌هایی اجرا شده است، نقایصی آشکار داشته که موجب اعتراض فرهنگیان شده است.

در «فارس‌من» نیز یکی از درخواست‌های پر امضا از مجلس یازدهم با عنوان «تصویب نظام رتبه‌بندی فرهنگیان از اولویت‌های مجلس باشد» مربوط به همین موضوع است.

 

هفتم| تصویب لایحه استخدامی شهرداری‌ها
یکی دیگر از درخواست‌های مردمی از مجلس یازدهم مربوط است به «اصلاح حقوق و تصویب لایحه استخدامی شهرداری‌ها در مجلس».قضیه از این قرار است که دولت سال گذشته و در لایحه بودجه کل کشور پیشنهاد افزایش ۱۵ درصدی حقوق و مزایای همه‌ی کارکنان کشور را به مجلس ارائه داد. پیشنهادی که توسط شورای نگهبان به دلیل منطبق نبودن با عدالت رد شد، زیرا این لایحه بیشتر به نفع مدیران و کارکنان با حقوق بالا بود تا حداقلی بگیران.

 

لایحه بودجه کل کشور به مجلس عودت داده شد و در اصلاحیه آن مقرر گردید دولت به همسان سازی حقوق کارکنان و بازنشستگانی که بین ۲۴ میلیون ریال تا ۵۱ میلیون ریال دریافتی دارند در راستای عدالت بپردازد.

 

اما با گذشت حدود شش ماه از سال ۹۹ این همسان سازی به دلایل مختلفی از جمله محقق نشدن کامل بودجه اجرایی نشده است.در این میان کارکنان شهرداری‌ها مشکل دیگری نیز مضافا دارند. طبق قانون، شهرداری‌ها نهاد عمومی غیردولتی به شمار می‌روند که همین مسئله  باعث شده  حقوق کارکنان آن از سایر کارکنان هم تراز خود در نهادهای دولتی دیگر کم‌تر باشد.

 

در کمپین ۲ هزار امضایی «اصلاح حقوق و تصویب لایحه استخدامی شهرداری‌ها در مجلس» درخواست مخاطبان این است که مجلس با تصویب قانون لایحه استخدامی شهرداری ها که در کمیسیون اجتماعی مجلس پیشین نیز مطرح شده است، قدمی مهم در راستای برطرف شدن مشکلات کارکنان زحمت‌کش شهرداری‌ها بردارد.



درخواست‌ها و توقعات شما از مجلس یازدهم بسیار زیاد و متنوع است. که ما فقط به بررسی مهم‌ترین و پر امضاترین آن‌ها پرداختیم.مجلس جوان یازدهم می‌تواند با پرداختن به متن به جای حواشی و انجام وظیفه‌ی قانون‌گذاری و نظارتی خود قدم های بسیار مهمی برای حل مشکلات کشور در چهار سال آینده بردارد.
 

گزارش از معین رضیئی
انتهای پیام/ع

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول